2017. március 26., vasárnap - Emánuel
Magyar Természetjáró Szövetség
termeszetjaro.hu »Cikkek
Magyar Természetjáró Szövetség

Mátravasút

Gyöngyös-Szalajkaház között ismét jár a kisvasút
Archív cikk; tartalmát tovább nem frissítjük, így az elavult információkat is tartalmazhat.
A Turizmus Panoráma Bulletin internetes híradása szerint:
„…a Mátravasút vonalán is jeles vasúttörténeti pillanatra került sor. Átadták az újjáépített Lajosháza–Szalajkaház szakaszt, amelyen a továbbiakban menetrend szerinti járatok biztosítják a Mátra mint turisztikai úti cél kisvasutas megismerésének lehetőségét.”
   A Mátravasút kevésbé látogatott Gyöngyös–Lajosháza kisvasútvonala – amelyen 1968 óta van személyforgalom – sokáig utolsó hírmondója volt az egykori nyírjesi, cseternási, csukási, monostori, az 1910-20-as években kiépült hálózatnak. Ezeket a pályákat – a turisztikai célú személyforgalom számára meghagyott Gyöngyös–Lajosháza „fővonalig” visszabontva – az 1960-70-es években, a rönkszállítás tehergépkocsikra szervezésével párhuzamosan felszedték. Ez lett a sorsa a Lajosháza–Szalajkaház szakasznak is. (Ennek maradványain létesítettem 1994-ben az azóta közkedveltté vált Mátraszentimre – Blokkház – Csukás-patak – Szalajkaház – Lajosháza Z□ jelzésű turistautat. Ez a Mátra turistakalauz 17. túrája.) A festés során nem gondoltam, hogy a kisvasút helyén kialakított turistaúton 18 évvel később újra kisvasút fog járni, az összeroskadt gerendaviadukt, a Karos-híd helyén masszív vasbetonhíd fog épülni…
 
   A történet 2007 táján kezdődött, amikor Magda Sándor, Gyöngyös országgyűlési képviselője tisztán nemzeti forrásból „kilobbyzott” a Lajosháza–Szalajkaház szakasz újjáépítésére 500 millió Ft-ot.

   A pálya átadására 2009 októberében került sor, viszont a 2009 karácsonyi, hirtelen hóolvadás árvize jelentősen megrongálta a tavaszi forgalomkezdést váró pályát. A helyreállítás egyre csúszott, a 2010. évi emlékezetes felhőszakadások sem vitték előre az ügyet, ráadásul nem készültek el a Szalajkaházhoz tervezett ökoturisztikai létesítmények, fejlesztések, megszűnt az erdei vasutak jegyárbevétellel nem fedezhető működési finanszírozása, felmerült még a pálya elbontása is….

   Talán valóban fontosabb lett volna pl. a Szob–Márianosztra és a Nagybörzsöny–Nagyirtás kisvasútszakaszok 2008-ban meghiúsult összekötése, de ha már elkészült ez a pálya, mégis túlzás lett volna egy félmilliárdos fejlesztés elbontása… Magam is részt vettem a „pályamentés” egyik fórumán, örüljünk együtt, hogy az erdőgazdaságok felett a tulajdonosi jogokat gyakorló MFB és az Egererdő Zrt. új vezetése bölcs döntést hozott. Ebben volt némi szerepe Dudás Béla erdészetvezető úrnak is…
 
   Szőjük minél többen mátrai kirándulásainkba (pl. Galyatető, Mátraszentimre felől/felé) a Gyöngyös–Lajosháza–Szaljkaház kisvasutat.



Berki Zoltán
turistatérkép/kalauz szerkesztő
a Nagybörzsöny–Szob Erdei Kisvasútért Közalapítvány kuratóriumi tagja
Cikk első megjelenése: 2012-10-16 11:01
Belépés, regisztráció
Honlapunk adatai
  • 4 380 regisztrált felhasználó
  • 2 047 hírlevél előfizető
  • 308 természetjáró szervezet
  • 2 277 turistaút szakasz
  • 12 795 km turistaút
  • 96 túramozgalom
  • 2 932 túramozgalom teljesítő
  • 56 esemény
  • 2 162 megjelent cikk, hír
  • 210 belső oldal
  • 1 793 egyéb dokumentum
Eseménynaptár
Hírlevél

captcha

Keresés
Címkefelhő
Kövess minket!
RSS  Facebook Twitter